Blog: Za špičkami světového designu do Vinohradského Pavilonu

Thumbnail.pavilion01

17.04.2014

Je tomu již půlrok, kdy se do Vinohradské tržnice znovuotevřené pod názvem Pavilon, vrátil život. Industriální palác, který nyní slouží jako centrum moderního interiérového designu a nábytku a výstavní i prodejní galerie v jednom, je vlastně uměleckým dílem sám o sobě. Impozantní prostory o rozloze více než dva a půl tisíce metrů čtverečních jsou vitrínou současných špiček českého i světového designu. Přitom historie této industriální dominanty pražských Vinohrad sahá mnohem dále, než může pamatovat kdokoliv z nás.

Bez pochyb ještě blýskavější a atraktivnější bylo první otevření Vinohradské tržnice v roce 1903, kdy budova pod vedením architekta Antonína Turka získala svůj novorenesanční ráz. Ještě předtím než však interiér zaplnilo na 98 stánků vonících čerstvými uzeninami a masem, zeleninou, ovocem či poctivým máslem, sloužila budova jako továrna na mlýnské stroje. Čerstvé potraviny pak z tržnice nevymizely ani po druhé světové válce, soukromé hospodáře však vystřídali zaměstnanci státních družstev.

Těžké časy nastaly Vinohradské tržnici v osmdesátých letech, kdy v ní byl ukončen prodej a mluvilo se o jejím zbourání a nahrazení megalomanskou samoobsluhou odpovídající socialistickým estetickým měřítkům. K definitivnímu zastavení provozu tržnice došlo po požáru, který již tak poničené budově zasadil krutou ránu v roce 1986. Naplánovanou demolici naštěstí odvrátil Klub Za starou Prahu, jenž docílil zapsání stavby do Státního seznamu nemovitých kulturních památek.

Počátkem 90. let prošla bývalá tržnice další rozsáhlou rekonstrukcí, na jejímž konci stála jedna z prvních moderních obchodních galerií v republice, tentokrát již s názvem Pavilon. Více než dvousetmilionová investice vynesla Pavilonu vítězství v soutěži obchodních center v Cannes v roce 1995. Galerie nicméně nedokázala obstát v konkurenci nově vznikajících pražských nákupních center a v posledních letech zela prázdnotou. Z letargie vytrhnul skomírající Pavilon až investor Martin Lietgeb a architektka Bára Škorpilová, kteří vsadili na zachování a efektní odkrytí původních konstrukčních prvků tolik typických pro industriální prostory někdejšího Vinohradského tržiště. Není pochyb o tom, že právě tento krok vynesl dnešnímu Pavilonu ocenění Obchod roku Czech Grand Design 2013.

Vzhledem k tomu, že by se o Pavilonu dalo psát ještě dlouho, někdy v budoucnu se s vámi ráda podělím o konkrétní tipy na nákupy krásných designových prvků. Zatím doporučuji, abyste si Pavilon sami "okoukli" a nechali se inspirovat třeba krásnou dlažbou z kolekce Azulej lemující celý Pavilon, která pochází od španělské návrhářky Patricie Urquioly (obrázek hned pod textem).

Tisk